MLM – Multi Level Marketing (Network marketing)
Posledná aktualizácia článku prebehla: 8. apríla 2021
Čo je MLM?
Multi-level marketing (MLM) alebo sieťový marketing je najrozšírenejšou formou odmeňovania distribútorov v priamom predaji. Funguje síce na úplne jednoduchom, ale za to účinnom a efektívnom princípe, ktorý prináša výhody pre ľudí na rôznych leveloch predajného reťazca. Ide o viacúrovňový predaj služieb alebo produktov. Na rôznych pozíciách v reťazci sa nachádzajú predajcovia, ktorí ponúkajú produkty a z predaja získavajú profit. Každý predajca pritom môže do reťazca priviesť aj ďalších predajcov, čo vytvára práve žiadaný sieťový efekt.
Táto marketingová stratégia, sa na rozdiel od tzv. single-level marketingu líši tým, že predajcovia (distribútori) nie sú odmeňovaní len za výrobky, ktoré osobne predajú, ale získavajú aj podiel z predaja ostatných predajcov, ktorých do systému priviedli. Tým pádom sa v takomto systéme dá okrem aktívneho príjmu budovať aj ten pasívny, pokiaľ budú ľudia ktorých do systému privediete usilovne pracovať.
Zaužívané označenia pre MLM:
- Multi level marketing
- MLM
- MLM marketing
- Sieťový marketing
- Network marketing
- Viacúrovňový marketing
- Alternatívy sieťový marketing
- Referenčný marketing
- Network marketing
- MLM podnikanie
- MLM business
Vyskúšajte aj vyplňovanie dotazníkov za peniaze!
Ako funguje MLM?
Sieťový marketing možno považovať za kombináciu priameho predaja s franchisingom. Výrobca alebo dodávateľ služieb, či tovaru vytvára dodávateľské podmienky pre samostatné podnikanie svojich distribútorov. Tí na základe toho môžu sprostredkovať príležitosť stať sa distribútormi ďalším ľuďom, a tak vzniká viacúrovňová ( multi-level) odberateľská štruktúra (sieť). Väčšina distribútorov buduje svoju sieť predovšetkým na základe odporúčania ľuďom vo svojom okolí.
- Klasický predaj – Výrobná hodnota výrobku je 1€. Výrobok sa odovzdá dealerom a dopravcom. Tí ho dopravia do veľkoskladov, z veľkoskladov sa výrobok odovzdá do veľkoobchodov a maloobchodov, kde si ho kúpi spotrebiteľ. Aby ho spotrebiteľ kúpil, je potrebné najprv výrobok zviditeľniť pomocou reklamy. Tieto medzičlánky v obchode treba z ničoho financovať, takže každý, kto príde do styku s produktom navýši cenu produktu, konečná suma produktu, za ktorú si môžete kúpiť výrobok vo vašom obchode je napríklad 6€.
- MLM – Priamy predaj s franchisingom – Výrobok je vyrobený za 1€. Z výroby je predávaný priamo distribútorom, teda vami. Výrobca ušetrí peniaze za reklamu, skladovanie a dopravu, pretože túto prácu vykoná distribútor. Čo s ušetrenými peniazmi urobí výrobca? Časť si ponechá a časť rozdelí medzi distribútorov formou niekoľko úrovňového systému. Je potrebné dodať, že každá network marketing spoločnosť má svoj systém nastavený inak. Niekde je viac úrovní a menšie percentá zo ziskov a niekde je menej úrovní a väčšie percentá zo zisku. Ale princíp je všade rovnaký, čím viac predáte, tým viac zarobíte.
Najdôležitejšia vec však je to, že nesmiete iba zháňať ľudí, ktorých zaregistrujete a budú pracovať pod vami, ale odovzdať im všetky vaše skúsenosti a budovať s nimi „firmu vo firme“.
Táto stratégia môže pre niekoho znieť starodávne v dnešnej dobe prepracovaných marketingových stratégií. Pritom však využíva bežnú ľudskú vlastnosť a tou je dôraz na odporúčania. Ak vám váš blízky priateľ odporučí krém na ruky, ktorý mu pomohol na ekzém, je to oveľa lepšia reklama, ako neurčité video v televízii. Multi level marketing využíva presne tento princíp a tvorbou siete malých predajcov sa dostáva do osobného kontaktu so zákazníkom, aby mohol ovplyvňovať rozhodnutia ohľadom nákupu.
MLM spoločnosť vďaka tomu nemusí investovať do reklamy a peniaze, ktoré v tomto smere ušetrí. Ako ich využije? Nijako, proste si ich nechá alebo investuje do iných oblastí biznisu, ktoré je potrebné vylepšiť.
Takto vyzerá štruktúra MLM systému:
TOP MLM firmy podľa obratu
Názov spoločnosti | Obrat (v USD) |
---|---|
Amway | 8 800 000 000 |
Avon | 5 700 000 000 |
Herbalife | 4 500 000 000 |
Vorwerk | 4 200 000 000 |
Mary Kay | 3 500 000 000 |
Infinitus | 3 410 000 000 |
Perfect | 3 600 000 000 |
Quanjian | 2 890 000 000 |
Natura | 2 260 000 000 |
Tupperware | 2 210 00 000 |
Zdroj: Titlemax.com
Kritika
Kritici tejto marketingovej stratégie upozorňujú na jej podobnosť s nelegálnymi pyramídovými schémami, najmä v prípadoch, keď MLM firma získava financie skôr náborom nových predajcov ako skutočnými predaj spotrebiteľom. Medzi sieťovým marketingom a pyramídovými hrami však existujú jasné rozdiely.
Zoznam MLM firiem pôsobiacich na SLovensku tu: Zoznam firiem MLM
Nie je MLM marketing pre Vás? Prečítajte si o iných možnostiach zárobku tu: Práca na doma
Ja som mala skúsenosti s firmou LR, nebolo to zlé, ale povahovo sa na takú prácu nehodím.